En el sigle XIV, pero sobre tot en el XV, florixen
quantitat de reliquies que son entregades a les iglesies, sense importar molt ni
la seua procedencia, ni per descontat la seua autenticitat. La fama i prestigi
que alcançaven determinats temples per estos vestigis (no qüestionats per la
mentalitat ciutadana de l´epoca), aconseguien, d´una banda, fidelisar als
feligresos proxims (eren temps on proliferaven la construcio massiva
d´iglesies), i d´una atra, i en funcio del tipo de reliquia, obtindre un continu
pelegrinage per a la contemplacio de les mateixes, lo que es traduïa en un
aument considerable de donatius.
A manera d´eixemple, nos trobem que,
sense tindre constancia per part de l´Evangeli de malformacions congenites de
Jesús o dels apostols, es relacionen tres prepucis de Crist: en Anvers,
Hildesheim i Santiago de Compostela. De Sant Joan Baptiste s´han arribat a
contabilisar mes de 60 dits (entre ells 11 indexs) en diverses iglesies i
convents europeus, 7 caps de sant Felip, 17 braços de sant Andreu, o les mes de
500 dents de santa Apolonia, en França. Tambe son curioses les llentilles i pa
sobrants de «l´Ultim Sopar» en el Sancta Sanctorum de Roma, o la cua de l´aca
que va portar a Jesús, en el Museu de Prehistoria Contemporania. Encara que pot
ser, les reliquies mes extraordinaries d´esta enumeracio que podria ser
inacabable, siguen el «suspir» de Sant Josep, que es troba en una botella
depositada per un angel en una iglesia proxima a Blois i conservada ara en el
Sancta Santorum del Vaticà, o el portentos estornut de l´Esperit Sant, que
guardat tambe en una botella es venerava en l´iglesia de Sant Frontino i que hui
està, tambe, en el Sancta Sanctorum.
La catedral de Valencia es rica en
la coleccio de reliquies, pero per a no cansar al llector i posar alguna
referencia de les que es conserven en la nostra Comunitat, nomes indicar que en
Lliria tenim plomes dels arcangels Gabriel i Miquel.
Pero parlant de
falses reliquies, no podia deixar de mencionar, aprofitant el 800 aniversari del
naiximent del rei Jaume I, aquelles que es relacionen en el nostre monarca i que
de forma enganyosa per als visitants «exhibix» el Museu Historic Municipal de
l´Ajuntament de Valencia. Entre les «perles» expostes figuren l´espasa del rei,
el supost escut o Trofeu de la conquesta en el fre i espola, encara que de totes
estes reliquies la que se´n porta la palma es el famos, i hui emblema dels
catalanistes, «Peno de la Conquesta». De tots estos objectes s´han publicat
diversos estudis que desmonten la seua autenticitat, per lo que, de moment, no
reincidirem en els mateixos. Pero davant l´insistencia dels catalanistes en
reivindicar, una vegada mes (en esta ocasio en motiu de l´Any de Jaume I), el
«Peno de la Conquesta» com a emblema nacional dels valencians, en contraposicio
de la nostra Real Senyera, nos obliga a insistir en que el «Peno», es mes fals
que les plomes dels arcangels Gabriel i Miquel.
Encara
que en atres articuls incidirem en l´impossibilitat historica de que la reliquia
exposta fora la que isaren els moros en la torre d´Ali Bufat (despres del
Temple), convindria recordar lo que ya denunciava el prestigios Roc Chabàs,
davant de la presunta falsetat del Peno en 1900, arreplegat per Carreres Candi
en Geografia del Regne de Valencia, Tom de la provincia de Valencia, p.550: «…no
es posible sea la bandera real la que tiene el Ayuntamiento, porque la tela,
pintura y paleografía de la fecha la denuncia como obra del siglo XV o
XVI».
Les afirmacions de Roc Chabàs, i la de tants atres investigadors,
hagueren quedat confirmades ademes de historicament, cientificament, d´haver-se
completat les proves oportunes. M´explique. Era principis dels anys 90, quan la
regidora de l´Ajuntament de Valencia Mª Dolores García Broch, fidel a la promesa
electoral (cosa inedita en la classe politica), li va demanar ajuda al gran
valencianiste i llavors president del Colege de l´Art Major de la Seda, Edison
Valls, l´assessorament tecnic per a, d´una vegada per sempre, desmontar la
falacia del Peno. Edison va contactar en els millors experts del textil, en la
vila d´Alcoy. Sense entrar ni en qüestions politiques ni culturals, i cenyint-se
exclusivament a la seua professionalitat, ya a simple vista van detectar els
tecnics que, el «torçut dels draps» no corresponien a l´epoca del supost orige
del Peno (S. XIII), sino mes be al XV. Se´ls va propondre la realisacio de la
prova del Carboni 14, per a determinar la seua data exacta, descartant-la els
experts, ya que van concloure que era molt mes rigorosa, per a este cas per la
seua precisio, la prova del Polen.
Mª Dolores García Broch, i en ella
tots els valencians que no volen conviure en falses mentires que denigren al
nostre poble, va vore trencat el seu proposit quan va rebre la prohibicio
contundent de seguir en l´investigacio per part del seu president de partit (UV)
i tinent alcalde, Vicente Gónzalez Lizondo. La rao, encara que incompressible,
era molt senzilla: UV estava negociant, en eixe moment, en diversos partits,
entre ells els de tall catalaniste liderats per Rafael Blasco i Pepa Chesa; i un
dels requisits «indispensables» per a que fructificara el mateix, era la
paralisacio de l´investigacio del Peno. Poc de temps despres es firmaven les
«Bases minimes per a una Convergencia Valenciana». L´escandol que va provocar la
filtracio i denuncia de les «Bases», redactades en perfecte catala, va abortar
este proyecte politic antinatura.
A la prensa va transcendir (i aixina
es va publicar) que, no es podia realisar la prova al Peno davant de
l´impossibilitat de trobar la «clau» de l´urna a on es conserva, quan la
realitat es que no es necessita cap clau, ya que s´obri per darrere de la
vitrina.
A García Broch, l´encabotament en ser lleal al seu poble, li va
costar patir un calvari en el seu partit, i els valencians nos quedarem sense la
prova científica, encara que tenim les historiques que son igual de rotundes i
contundents per a demostrar la falsetat de la reliquia del Peno.